Melvin Jones til Kirsti Eie Nørgaard

Publisert av Gretha Urdahl den 08.08.23.

Vel fortjent heder – because kindness matters

Et av medlemmene våre i LC Tønsberg – Kirsti Eie Nørgaard, ble i forbindelse med sommermøtet i år hedret med en Melvin Jones Award.

Hederen er vel fortjent etter at Kirsti i mange år har vært ildsjelen bak et av klubbens prosjekter – innsamling av stomi-utstyr til fattige, stomiopererte pasienter ved et sykehus i Addis Abeba. Kirsti har personlig reist rundt på det sentrale Østland for å hente ubrukt utstyr fra sykehus og andre helseinstitusjoner.

Utstyret har hun i sin tur videresendt til sykehuset i Addis, der en norsk kirurg ved sykehuset i Vestfold (Tønsberg) opererer stomipasienter to måneder i året, på frivillig basis. LC Tønsberg betaler frakten for utstyret.

De fleste av disse pasientene har ikke selv råd til å skaffe seg stomiposer etter en operasjon, og vi har latt oss fortelle at flere av dem er nødt til å gå med blikkbokser bundet med hyssing rundt magen i stedet.

Stomiposer er veldig dyre, og likevel kaster man ved norske helseforetak kartonger med poser når de først er åpnet.  Kirsti har kontaktet mange av foretakene og fått tak i slike kartonger.

Vi er heldige i klubben vår som har en ildsjel som Kirsti.